وزوز گوش چیست؟

درمان وزوز گوش در منزل

یکی از مشکلاتی که ممکن است همه ما تجربه کرده باشیم، وزوز کردن و یا زنگ زدن خفیف در گوش است. به دلایل مختلف ممکن است در هر زمان این احساس ناخوشایند را داشته باشیم. این اختلال بر اساس دلایل مختلفی می‌تواند به وجود بیاید و علائم آن ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد. اگر شما هم گاهی اوقات دچار این احساس می‌شوید و به دنبال راه حلی سریع و مطمئن هستید، راهکارهایی که در این مقاله به شما خواهیم گفت، برای درمان وزوز گوش بسیار موثر خواهد بود.

لطفا توجه داشته باشید که اگر وزوز کردن گوش‌تان به طور مداوم ادامه دارد و با این روش‌ها قابل درمان نیست، حتما با یک پزشک مشورت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با درمان‌های اصولی برطرف شود.

دلایل وزوز کردن گوش

دلایل وزوز کردن گوش بسیار متنوع است و ممکن است هر فردی در طول عمر خود با این احساس ناخوشایند روبرو شود. عواملی که می‌تواند منجر به این اختلال شود، شامل موارد زیر می‌شود: دیابت، افزایش سن، قرار گرفتن در ارتفاعات، مسدود شدن گوش به واسطه جرم، آسیب‌ها و یا عفونت‌های گوش، اختلالات فشار خون، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز، نقص در سیستم گردش خون، مواجهه با صداهای خیلی بلند و یا عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی.

وزوز گوش چیست؟

وزوز گوش نوعی وضعیت مزمن است که در آن، بدون وجود صدای خارجی در اطراف، صداهایی احساس می‌شود. این وضعیت معمولاً به شکل صدای زنگ در گوش‌ها شناخته می‌شود، اما ممکن است به شکل صدای سوت، کلیک‌ یا حتی موسیقی نیز احساس شود.

وزوز گوش ممکن است به صورت مقطعی یا مداوم در یک یا هر دو گوش احساس شود. اگرچه این وضعیت به تنهایی بیماری نیست، اما ممکن است علامتی از بیماری یا مشکلی در پس زمینه باشد.

درمان وزوز گوش در منزل

آیا درمان خانگی برای وزوزگوش موثر است؟

چندین روش ساده و خانگی برای درمان وزوز گوش وجود دارد. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید تا حدی این مشکل را برطرف کنید. اما همانطور که بالاتر هم ذکر شده، در صورتی که این مشکل به صورت مداوم ادامه داشته باشد، حتما با یک پزشک برای یافتن راه‌حل نهایی مشورت کنید.

درمان وزوز گوش در منزل

درمان وزوز گوش در منزل معمولاً بر اساس علت اصلی آن و شدت علائم آن متغیر است. اگر وزوز گوش شما به عوامل غیرجدی، مانند استرس یا موقتیت‌های دیگر، مرتبط است، ممکن است از روش‌های زیر درمان خود را در خانه آزمایش کنید:

استفاده از برگ ریحان برای وزوز گوش

حدود یک مشت برگ ریحان تازه را در مخلوط‌کن بریزید و مخلوط کنید. سپس مخلوط را روی یک صافی بگذارید و با استفاده از قاشق آن را فشار دهید تا آب آن خارج شود. سپس آب ریحان را با حرارت غیر مستقیم داغ کنید و بعد با استفاده از قطره‌چکان، دو یا سه قطره از آن را در گوش خود بریزید و این پروسه را به مدت ۳ تا ۴ روز تکرار کنید.

اسفاده از ترکیب سیر و روغن کنجد

برای رفع این مشکل با ترکیب سیر و روغن کنجد، دو حبه سیر خرد شده را با یک قاشق غذاخوری روغن کنجد سرخ کنید و بعد اجازه دهید که خنک شود. سپس باید ۲ تا ۳ قطره از این ترکیب را به داخل مجرای گوش وارد کنید. با انجام این کار به مدت هفت روز، این مشکل برطرف خواهد شد.

استفاده از سرکه سیب

برای درمان وزوز گوش با استفاده از سرکه سیب، دو قاشق چایخوری سرکه سیب را با کمی عسل ترکیب کرده و این محلول را 2 تا 3 بار در روز مصرف کنید. استفاده از این ترکیب ممکن است به درمان این اختلال کمک کند.

استفاده از روش ماساژ

متاسفانه، هنوز درمانی مورد تأیید برای وزوز گوش وجود ندارد. با این حال، برخی تکنیک‌های ماساژ می‌توانند در کاهش علائم وزوز گوش مؤثر باشند. باید توجه داشت که مطالعات مستقیمی که اثرات ماساژ بر وزوز گوش را نشان دهند، موجود نیستند.

اما به طور کلی، ماساژ می‌تواند با کاهش استرس به تسکین علائم وزوز گوش کمک کند. تنش در عضلات می‌تواند وضعیت وزوز گوش را تشدید کند. ماساژ تنش عضلات را کاهش می‌دهد و تنظیم نادرست گردن، سر، و فک را اصلاح می‌کند و فشار بر گوش داخلی را کمتر می‌کند.

نکات مهم برای جلوگیری از وزوز گوش

چندین روشی که قبلاً به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانند به طور قابل توجهی این علائم را تسکین دهند. اما اگر با این روش‌ها موفق نبودید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا با درمان‌های مناسب این مشکل را حل کنید.

اگر می‌خواهید از وزوز گوش جلوگیری کنید، می‌توانید با اعمال چند تغییر ساده در زندگی‌تان این مشکل را به طور دائمی از بین ببرید:

  • سیگار کشیدن را ترک کنید.
  • فعالیت بدنی منظم داشته و ورزش کنید.
  •  از مصرف آسپرین به حداقل برسانید.
  • خودداری از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند.
  • از تکنیک‌های آرامش‌بخش مانند یوگا استفاده کنید.