سمعک های آینده؛ سمعک هایی بدون نیاز به باتری

سمعک های آینده؛ سمعک هایی بدون نیاز به باتری

سمعک های نسل جدید

در سالهای اخیر شاهد پیشرفت قابل توجهی در لوازم الکترونیکی و همچنین تکنولوژی وسایل کمک شنوایی برای افراد ناشنوا بوده ایم، این پیشرفت ها زندگی افراد بسیاری را متحول ساخته و محدودیت های ناشی از این کم شنوایی را تا حد زیادی نیز کاهش داده است که میتوان گفت، امروزه این افراد به کمک تکنولوژیی به نام سمعک، که فراتر از یک تقویت کننده شنیداری عمل کرده و همچنین نقش مغزی دوم را برای کاربر ایفا میکند در تعاملات روزانه خود،دیگر دچار مسکل نخواهند بود.

به تازگی سمعک های هوشمند و فراهوشمند به بازار عرضه شده اند که این دسته از محصولات برای افراد این امکان را فراهم می نمایند که حتی با سمعک های خود بتوانند وسایل خانه را کنترل کنند از وضعیت جسمی و ذهنی خود آگاه شوند و همچنین میتوانند به راحتی به موسیقی دلخواه خود را گوش دهند. اما سمعک های آینده؛ سمعک هایی بدون نیاز به باتری، چگونه خواهند بود؟ اما بهتر است قبل از پاسخ به این سوال، به تعریف سمعک بپردازیم.

 سمعک هایی بدون نیاز به باتری

منظور از سمعک چیست؟

این سوال را می توان با دو دیدگاه مختلف پاسخ داد که یکی از این دیدگاه ها توسط علم پزشکی بیان شده و دیگری از دیدگاه علم الکترونیک. اما از نظر پزشکی، سمعک نوعی دستگاه الکتریکی میباشد که برای بهبود شنوایی در افرادی که افت یا کاهش شنوایی را تجربه می کنند تجویز میشود.

اما از نظر علم الکترونیک، سمعک، دستگاه الکترونیکی کوچکی بوده که اصوات موجود در محیط را تقویت کرده و باعث میشود، فرد کم شنوا به راحتی صداها را دریافت کرده و درک کند. اما ساختار کلی سمعک ها، شامل تقویت کننده، رسیور و میکروفون میباشد.

اگر بخواهیم به طور کلی سمعک را بررسی کنیم، میتوان گفت، سمعک ها تقویت کننده های بسیار پیشرفت های هستند که با توجه به میزان شنوایی فرد، طراحی قالب گیری و تجویز میشوند.

بهتر است بدانید که تمامی این دستگاه های الکترونیکی که سمعک نیز جزی از آنها محسوب میشود، با استفاده از باتری فعالیت میکنند، اما به دلیل تفاوت در نوع و مدل سمعک ها، باتری های مورد استفاده در آنها نیز متفاوت میباشد، اما سیستم بکار رفته در سمعک های نسل جدید، کاملاً فرا هوشمند بوده و باتریهای ثابتی دارند که درون دستگاه قرار گرفته و از آن خارج نمیشود، به همین علت است که اغلب به این نوع از دستگاه الکترونیکی، سمعک های بدون باتری گفته میشود.

سمعک های نامرئی بدون باتری

همانگونه که از نام آن پیداست نامرئی هستند، به این صورت که حالت مخفی دارند و هنگام قرار گرفتن در گوش افراد ناشنوا توسط دیگران قابل ملاحظه نخواهند بود.

اما در مورد باتری آنچه که باید بدانید این است که تمامی ابزارهای الکترونیکی برای اینکه فعالیت خود را آغاز کنند، نیاز به تغذیه شدن توسط منبعی برای تغذیه دارند که منبع تغذیه سمعک نیز، باتری میباشد، اما احتمالاً سمعک های آینده؛ سمعک هایی بدون نیاز به باتری خواهد بود که ممکن است با پیشرفت تکنولوژی، در آیندهای نه چندان دور شاهد این اتفاق نیز باشیم.

آیا سمعک بدون باتری وجود دارد؟

همانطور که پیش تر به آن پرداخته شد، الزام کار تمامی ابزارهای الکترونیکی، همچون سمعک، وجود یک منبع تغذیه میباشد، بنابراین سمعک های بدون باتری تا الان در بازار وجود نداشته اند، یعنی هیچ برندی تاکنون نتوانسته نوع بدون باتری آن را تولید نماید.

سمعک های نامرئی که بدون نیاز به باتری هستند در واقع میتوان گفت که حالت شارژی دارند و نیازی به تعویض مداوم باتری در آنها وجود ندارد، اما در ساختار این نوع از سمعک ها باتری هایی بسیار کوچک و لیتیومی یدی استفاده شده است که پس از اتمام شارژ، لازم است که به برق متصل شود.

سمعک بدون باتری

به چه نوع از سمعک هایی بدون باتری گفته میشود؟

همانطور که بیان شد، ممکن است سمعکهای آینده، سمعک هایی بدون باتری باشند و برای تامین نیاز خود دیگر به منبع انرژی نیازی نداشته باشند. در حال حاضر وجود باتری در سمعک امری اجتناب ناپذیر است، اما این بدین معنا نیست که نمیتوان محصولاتی بدون استفاده از انواع باتری ها تولید شود، اما در همین رابطه، سمعک های بسیار کوچک که نامرئی نامیده می شوند.

معمولاً با نام سمعک های نامرئی بدون باتری نیز شناخته میشوند، در حقیقت این سمعک ها شارژی هستند و قابلیت شارژ شدن دارند، معمولا سمعک های بدون باتری به نمونه هایی گفته میشود که منبع تغذیه درونی داشته و باتری های قابل تعویض در آنها استفاده نمیشود.

 

معایب سمعک های دارای باتری

انواع مختلفی از سمعک ها با باتریهای مختلف و مدلهای متنوع تولید و به بازار عرضه می شوند. معمولا عمر این باتری.ها بین 5 الی 15 روز میباشد که این مسئله اغلب، موجب ناراحتی افراد ناشنوا می شود، به همین علت بهترین راه حل برای بهبودی این شرایط علی الخصوص برای افراد سالمند یا افرادی که معلول بوده و قدرت حرکتی ضعیفی دارند، استفاده از سمعک هوشمند، بدون نیاز به باتری و تعویض مداوم آن یعنی سمعک هوشمند شارژی میباشد.

مزیت سمعک های هوشمند بدون باتری (شارژی)

مهمترین ویژگی سمعکهای هوشمند شارژی، عدم نیاز به باتری و تعویض پی در پی آن میباشد. به عنوان مثال موبایل یک باتری ثابت دارد، اما هنگامی که درصد باتری آن کم شود و نیاز به شارژ مجدد داشته باشد، بایستی از طریق کابل آن را در مدت زمان کوتاهی به برق متصل کنید تا انرژی مورد نیاز خود را دریافت کند و بتواند بدون نیاز به شارژ مجدد ساعتها کار کند.

از دیگر مزایای سمعکهای هوشمند شارژی که تکنولوژی به کار رفته در آنها کاملاً به روز بوده است، وجود باتری های لیتیومی بوده که عمر آن 5 سال میباشد و همچنین هر بار که آن را شارژ می کنید، می تواند تا 30 ساعت مداوم به فعالیت خود ادامه دهد.

این نوع از سمعکها برای افراد ناتوان حرکتی، کودکان و همچنین سالمندان، دستگاهی بسیار کارآمد میباشد. استفاده از این نوع سمعک ها به دلیل عدم نیاز به تعویض باتری به کاهش آلودگی در محیط زیست نیز کمک شایانی میکند.

مشکلات رایج استفاده از سمعک های دارای باتری

سمعک های آینده؛ سمعک هایی بدون نیاز به باتری خواهند بود که همانطور که بیان شد، امروزه سمعک هایی بدون باتری شناخته میشوند که باتری آنها در بدنه سمعک ها ثابت بوده و از آن خارج نمیشود، اما مشکلات رایجی که سمعک های دارای باتری به همراه دارند، اتمام باتری سریع هنگام، و همچنین نیاز به تعویض باتری، بزرگی و قابل مشاهده بودن این نوع از سمعک ها میباشد.

کلام آخر

همانطور که در مطالب بالا به آن پرداختیم نسل جدید سمعک ها، نامرئی و بدون نیاز به باتری هستند که بسیار رایج و پرکاربرد هستند و همچنین استفاده از آنها بسیار راحت میباشد، اما ممکن است، سمعک های آینده؛ سمعک هایی بدون نیاز به باتری تولید و عرضه شوند و تا حدودی از دغدغه و نگرانی های افراد کم شنوا کاسته شود.

× ارتباط در واتساپ