علت گرفتگی یا کیپ شدن گوش در سرماخوردگی

کیپ شدن گوش در طی سرماخوردگی ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. هنگام سرماخوردگی، بینی و گلو دچار عفونت شدیدی می‌شوند که باعث کاهش فشار هوا در گوش میانی و کشیده شدن پردهٔ صماخ به داخل گوش می‌شود، این موضوع باعث کیپ شدن گوش افراد می‌گردد. ویروس سرماخوردگی یکی از ویروس‌هایی است که بیشتر دستگاه تنفسی افراد را مبتلا می‌کند و پس از مدتی، روی کیپ شدن گوش افراد نیز تاثیر می‌گذارد. طول درمان ویروس سرماخوردگی حدود یک هفته تا ۱۰ روز است ولی این ویروس خطرناک نیست و اغلب می‌توان با مصرف داروهای گیاهی و خانگی آن را درمان کرد، بدون نیاز به نگرانی بیش از حد.

درمان گرفتگی گوش شرایط دردناکی است و روی انسان‌ها با هر سنی تاثیر می‌گذارد، اما بیشتر در میان کودکان بخصوص هنگام سرماخوردگی رایج است که باعث درد می‌شود و بر روی شنوایی تاثیر می‌گذارد؛ این حالت زمانی رخ می‌دهد که فشار در لوله شیپوری نامتعادل می‌شود و کانال گوش مسدود می‌گردد.

کیپ بودن گوش نشانه چیست ؟

کیپ بودن گوش نشانه‌ای از کاهش فشار هوای گوش میانی و کشیده شدن پرده صماخ به سمت داخل گوش است. پرواز در ارتفاع و بیماری‌های گوش ممکن است این وضعیت را ایجاد کنند.

علت گرفتگی یا کیپ شدن گوش در سرماخوردگی

بسته شدن ناگهانی گوش ممکن است از دلایل مختلفی ناشی شود. برخی افراد به دلیل عفونت گوش، سرماخوردگی، سفرهای هوایی و زمینی، استفاده‌ی زیاد از خمیر آدامس و… ممکن است به طور ناگهانی با کیپ شدن گوش روبرو شوند. این وضعیت برای افراد به خطری منجر نمی‌شود و در هنگام مواجهه با کیپ شدن یا بسته شدن ناگهانی گوش، نیازی به نگرانی نیست، زیرا معمولاً می‌توان آن را در مدت کوتاهی رفع کرد. می‌توانید از روش‌های خانگی مانند باد دادن به لب و بینی استفاده کنید تا گوش خود را سریعاً باز کنید، زیرا علت کیپ شدن ناگهانی گوش اغلب کاهش فشار هوای گوش میانی و کشیده شدن پردهٔ صماخ به داخل گوش است. همچنین عوامل دیگری نیز می‌توانند باعث بسته شدن یا کیپ شدن گوش شوند. برخی از آن ها عبارتند از:

آلرژی‌های فصلی

آلرژی یکی از شایع‌ترین بیماری‌هاست که معمولاً در فصل بهار و تابستان بیشتر از همه دیده می‌شود، این وضعیت معمولاً به دلیل گرد و غبار، گرده‌های گیاهی و… رخ می‌دهد. آلرژی همانند سرماخوردگی ممکن است باعث سرفه، عطسه، کیپ شدن گوش، کاهش شنوایی و… شود. درمان آلرژی معمولاً با تجویز داروهای مناسب توسط پزشک صورت می‌گیرد.

وجود عفونت در گوش

عوامل بیماری‌زا مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها یا ترکیبی از هر دو ممکن است باعث عفونت گوش میانی شوند. برخی عفونت‌های گوش ممکن است به‌دلیل آلرژن‌ها (مواد حساسیت‌زا) و دیگر عوامل محیطی باشد. به علاوه، عواملی مانند ژنتیک، ناهنجاری‌های آناتومیکی، سمعک‌های قابل‌کاشت، کمبود ویتامین A، عدم شیردهی با شیر مادر، قرار گرفتن در معرض دود، و رفتن به مهدکودک نیز ممکن است باعث عفونت گوش شوند.

راه های درمان گرفتگی گوش

گرفتگی گوش یا کیپ شدن آن ممکن است برای تمامی سنین رخ دهد، ممکن است به دلیل مسدود شدن شیپور استاش، نوروم آکوستیک، کم شنوایی، و… رخ دهد. درمان گرفتگی گوش در هنگام سرماخوردگی به روش‌های مختلفی امکان پذیر است. می‌توانید هم با مراجعه کردن به پزشک و هم با استفاده از روش‌های خانگی گرفتگی و کیپ شدن گوش را به آسانی درمان کنید. برخی از روش ها:

استفاده از اسپری گوش

افرادی هستند که در هنگام مسافرت با هواپیما گوش‌های آنها دچار کم شنوایی می‌شوند. در آن هنگام می‌توانند با مراجعه به پزشک از اسپری مخصوص گوش برای رفع کم شنوایی خود استفاده کنند.

استفاده از قطره مخصوص کیپ شدن گوش

برخی از افراد هستند که در هنگام سرماخوردگی، بدن آنها دچار عفونت شدید می‌گردد و تنفس و شنوایی آنها نیز دچار مشکل می‌شود. اگر شما هم در مواقعی دچار کیپ شدن گوش یا بینی می‌شوید می‌توانید از قطره مخصوص کیپ شدن گوش استفاده کنید.

گرفتگی گوش

فشار گوش چیست؟

شیپور استاش مسیری کوچک است که گوش میانی شما را به گلوی تان وصل می‌کند و در متعادل کردن فشار در گوش میانی شما نقش اساسی ایفا می‌کند.

  • این کار را با باز کردن هنگام عطسه، بلع، یا خمیازه کشیدن انجام می‌دهد.
  • این مکانیسم از ایجاد فشار هوا و مایعات در داخل کانال گوش و پشت پرده گوش شما جلوگیری می‌کند.
  • وقتی شیپور استاش دچار انسداد می‌شود، صداها را به وضوح نمی‌شنوید و به حالت تو دماغی در می‌آیند. در نتیجه احساس درد، فشار، و پری در فضای گوش نیز محتمل است.
  • آلرژی‌ها، عفونت‌های سینوسی، سرماخوردگی یا آنفولانزا همگی می‌توانند باعث شوند تا دهانه شیپور استاش شما تا حدودی مسدود شود.
  • التهاب بافت و ترشحات مخاط بخش زیادی از دلایل اختلال عملکرد شیپور استاش است.
  • سفرهای هوایی و تغییر ارتفاع نیز می‌تواند از دلایلی باشد که شیپور استاش شما به درستی کار نمی‌کند.

نشانه های انسداد گوش

  • وجود مخاط و مایعات در گوش
  • احساس انفجار در گوش
  • صدای باد داخل گوش
  • کاهش شنوایی